Lotus Cookies

Je bent gewaarschuwd, ook wij maken gebruik van Cookies.
Meer informatie bij de Webmaster.

Google advertentie

Race 7 Montreal: Button wint de knotsgekke GP van Canada

5832219160_792fdabc7a_b

Lang leek het erop, dat Vettel opnieuw de overwinning binnen zou slepen, maar in de laatste ronde moest hij na een fout wijken voor de druk van Button.

Deze waanzinnige en knotsgekke race ging door de regen achter de safety car van start. Vettel vertrok al bijna vanzelfsprekend van pole, gevolgd door beide Ferrari’s en Webber.

Al snel zou de safety car weer terug op de baan zijn, nadat Button zijn teammaat Hamilton op het rechte stuk in de muur dreef. Button had niet gezien, dat Hamilton al half naast hem zat, toen hij zich positioneerde voor de bocht. Voor Button werd het een bezoek aan de pits en voor Hamilton was het einde oefening. Omdat Hamilton zijn auto op een onhandige plek parkeerde was het tijd voor de safety car.
In zijn haast om de verloren tijd goed te maken reed Button te hard achter de safety car, wat hem een drive through penalty opleverde.

Ook andere coureurs maakte van de gelegenheid gebruik om te wisselen naar intermediates. En even hadden ze daar ook voordeel van tot een hoosbui roet in het eten gooide. De regen was eerst reden voor de safety car om opnieuw de baan op te komen en later om de race tijdelijk te stoppen.

Na twee uur wachten was het dan zover, dat de race wederom achter de safety car van start ging. Tegen de tijd dat er weer geracet kon worden was de baan zover opgedroogd, dat de meesten weer wisselden naar intermediates.

Het zat Button niet mee. In gevecht met Alonso was er te weinig ruimte voor beiden en tikten ze elkaar aan. Alonso bleef steken op de kerbs en kwam niet meer van zijn plaats. Reden voor weer opnieuw de safety car. En het zou ook niet de laaste keer zijn. Die kwam nadat Heidfeld zijn neus kapot reed op de auto van Kobayashi.

Ondertussen was er een spannende race bezig, waarin Webber als eerste de gok nam om op slicks te gaan rijden. Een gok, die goed uitpakte. Ook Button maakte een enorme opmars door het veld heen nadat hij eerder was terugvallen tot de 21e en op dat moment de laatste plaats.

Vettel was elke keer goed weggekomen bij de herstarts. Alonso, Kobayashi en Schumacher kon hij nog van zich afhouden, maar in de slotfase van de wedstrijd liep Button steeds verder in.

Met het einde in zicht maakte Vettel zijn enige fout in de wedstrijd en dan was genoeg voor Button om, na 6 pitstops en een drive through penalty, de leiding over te nemen en zeer verdiend de overwinning te pakken!

Webber werd uiteindelijk derde na ook een sterke race. In het begin viel hij door een touche met Hamilton ver terug, maar door goede bandenkeuzes kwam hij sterk terug.

Ook Schumacher reed een uitstekende race. Lange tijd had hij zicht op het podium, maar na de laatste safety car was de druk van Button en Webber toch te groot.

HRT beleefde de beste race van het seizoen en beide rijders eindigde voor de Virgins en de Lotus van Trulli. Karthikeyan werd echter na de race bestraft en eindigde daardoor achter Trulli.

Voor Force India was het een slecht weekend. Beide rijders vielen na een race met incidenten uit.

Voor de kijker was dit de spannendste en spectaculairste race van het seizoen.

Lotus Renault

Vitaly Petrov, P5

“De condities waren vandaag erg moeilijk en het was een goede beslissing om de race te stoppen. Er was absoluut geen grip en de auto had overal last van aquaplaning. Ik was vierde, omdat ik voor de rode vlag geen banden had gewisseld en ik wist na de herstart telkens mooie gevechten te hebben”, aldus Petov. “Aan de ene kant is het mooi om vijfde te worden na een tiende startplaats, maar aan de andere kant denk ik dat het podium mogelijk was geweest. Desondanks ben ik natuurlijk erg blij met de punten en ik ben blij dat we na een paar moeilijke races weer een goed resultaat hebben geboekt.”

Nick Heidfeld, DNF

The main disappointment for me is that I did not finish the race. I was behind Kamui (Kobayashi) and then something happened. He slowed down suddenly and I hit the back of him, which resulted in my front wing coming off and me going off the track. I was on track for fifth and some good points, so it’s frustrating that more did not come from today after a decent qualifying session yesterday.

I want to put Montreal behind me and focus on having a strong weekend in Valencia. It’s another street circuit, faster than Monaco but slower than Canada so it will be a different type of challenge and one that I’m looking forward to.

Team Lotus

Jarno Trulli, P16

“That was a very eventful race. It started well but I struggled all afternoon with the brakes and even though I was able to get them up to temperature I think they glazed after the first safety car and I couldn’t recover them. After the race restarted I had the same issue with the brakes but as the track dried they started coming back and I was able to start pulling away from our direct competitors. Unfortunately after the stop to dry tyres I had something moving around in the cockpit so I came back in again for the team to investigate it. They couldn’t fix it so I went back out and did as well as I could to bring the car home to the end.”

Heikki Kovalainen, DNF

“Unfortunately my race came to an end with a driveshaft failure. When we restarted I lost drive pretty much immediately and had to retire which is obviously a disappointing end to the weekend. It’s just one of those things, nothing I could do about it so hopefully we’ll have better luck in Valencia and keep pushing on.”

Mike Gascoyne, Chief Technical Officer

“After a very strong weekend that was not the sort of race we wanted to have. We lost a number of places after a problem in the first stops and then unfortunately Heikki had a driveshaft failure after the race restarted. Jarno has been strong all weekend and put in a fine drive this afternoon. He was able to pick up all the places he lost after the first pitstop and would have had a strong finish, but when he came in for the second time the front inerter failed and dropped down around his feet in the cockpit . We considered retiring the car but Jarno did an awesome job to not only bring the car to the end but also to catch the cars in front of him. He nearly passed them in the last couple of laps, despite the very large handicap he had, so sincere thanks to him for keeping his foot down in what was a very difficult situation. Despite all that, we did have a strong weekend in terms of the car’s performance so while that was not the best race we will ever have, I think we can see it as another stepping stone in the development of the team.”

Tony Fernandes, Team Principal

“Honestly, that was a bit of a disappointing day for us. We had a mix up at the first pit stops and we struggled to improve from there in a race that could have provided some exciting opportunities for us. It is important that we see this as another part of our development and learn from the experience this weekend. However, there are a number of positives to take away from here – our performance in qualifying was excellent and Jarno put in an excellent drive this afternoon, and all weekend, so now we move on to Valencia where I am sure we will put this race behind us and keep moving forward.”   

De volgende race is op 26 juni in Valencia.

5831664651_9501e1b4e4_m

_a8c3370-f3802
_g7c4058-38880
_g7c4119-ae7a1
_q0c4414-8c97c
_q0c4620-2ad53
5831664651_9501e1b4e4_m
5831669205_e0e4679d58
5831728953_f4590e9942_b
5832219160_792fdabc7a_b
5832294094_e1b1e34e4c_b